Case Viasat

Viasat Finland

Viasat Finland

Viasat on ruotsalaisen MTG-konsernin omistama digitaalisia satelliitti-TV-kanavia välittävä yritys, joka perustettiin vuonna 1989. Ruotsin, Suomen, Tanskan, Norjan lisäksi se toimii Venäjällä, Baltian maissa ja Unkarissa. Viasat Finland Oy on osa ruotsalaista Modern Times Group AB -mediakonsernia (MTG), joka on listattu Tukholman pörssissä.

Suomessa Viasat tarjoaa yli 50 kanavaa; jääkiekkoa, golfia, hittielokuvia, dokumentteja sekä lapsille suunnattuja Disney-elokuvia. Viaplay-nettipalvelusta löytyy tuhansia leffoja, TV-sarjojen kokonaisia tuotantokausia sekä live-urheilua.


Lähtökohdat markkinointiautomaation hankintaan

Katso kuva Lähtökohdat markkinointiautomaation hankintaan

Viasatin aiemmin käyttämä sähköisen markkinoinnin työkalu koettiin kankeaksi eikä se vastannut asiakasviestinnän kehittyviin tarpeisiin. Personoitujen viestien lähettäminen ei onnistunut automatisoidusti, vaan vaati manuaalista työtä. Asiakkaiden tarpeita ja käyttäytymistä ei myöskään tunnistettu riittävän hyvin, jotta heitä voitaisiin viedä eteenpäin markkinointi- ja myyntiputkessa.

Kehittääkseen asiakasviestintäänsä Viasatilla päädyttiin markkinoinnin automaatiojärjestelmän hankintaan. Tärkeimpinä tavoitteena nähtiin:

  • Monikanavaisen markkinoinnin automatisointi
  • Tuotteiden ristiinmarkkinoinnin tehostaminen
  • Asiakkaiden entistä parempi tunnistaminen ja sitouttaminen
  • Potentiaalisten asiakkaiden tehokkaampi konvertointi asiakkaiksi

Kilpailutus ja liikkeelle lähtö

Kilpailutus ja liikkeelle lähtö Tero Lintunen Aloitimme tervetuloaviesteistä ja aktivointiviesteistä, joista laajennamme rajapintoja ja somen käyttöä sekä tehostamme liidien hallintaa. Työkalun helppokäyttöisyys ja ketteryys oli yksi tärkeimmistä valintakriteereistämme. Tero Lintunen Operations Manager, Viasat Finland

Viasat sai markkinoinnin automaatiojärjestelmän kilpailutuksessa tarjoukset kolmelta eri toimittajalta, joista päädyttiin Koodiviidakon ViidakkoCEM-alustaan. Hinnan ohella vaakakupissa painoivat erityisesti kattavat integrointimahdollisuudet eri lähteisiin ja asiakasdatan jalostaminen, työkalun ketteryys ja helppokäyttöisyys sekä kampanjoiden tehon seuranta ja raportointi. Myös helposti saatavilla oleva asiakaspalvelu ja tukitoiminnot koettiin tärkeäksi ominaisuudeksi uudelta toimittajalta.

Automaatioprojektissa lähdettiin liikkeelle olemassa olevan asiakasdatan hyödyntämisestä toteuttamalla integraatio Viasatin käyttämään CRM-järjestelmään. Tietolähteinä käytettiin myös telemarkkinoinnin ulossoittojärjestelmää sekä nettisivujen kilpailuja ja tehtyjä tilauksia. Datan pohjalta rakennettiin pian ensimmäiset automaatiot ja viestit asiakkaiden suuntaan.

Asiakasta sitouttavat viestit: Viaplay-aktivointi

Katso kuva Asiakasta sitouttavat viestit: Viaplay-aktivointi

Viasat-tilaukseen sisältyy veloituksetta Viaplay-nettipalvelun käyttöönotto. Sitouttaakseen asiakkaitaan Viasat lähettää ViidakkoCEMillä personoitua kirjettä, jossa muistutetaan ilmaisen palvelun käyttöönotosta. Automatisoidun aktivointiviestin segmentti haetaan päivittäin CRM-rajapinnasta seuraavin kriteerein:

  • Asiakas on tilannut 7 päivää aiemmin
  • Asiakas ei ole aktivoinut Viaplay -tuotettaan
  • Käytössä oleva paketti: Kulta/Urheilu/Viihde
  • Kieli FIN/SWE

Personoidussa uutiskirjeessä korostetaan, että Viaplay-palvelu sisältyy veloituksetta asiakkaan tilaukseen ja pyritään näin saamaan mahdollisimman moni kanavapaketin tilaaja myös nettipalvelun käyttäjäksi. Kirjeessä annetaan valmiina kaikki kirjautumiseen tarvittava data, jotta kynnys Viaplay-palvelun aktivointiin olisi mahdollisimman matala.

Tervetuloa asiakkaaksi -viestit

Tervetuloa asiakkaaksi -viestit

Viasatin omien kanavien ohella tärkeä myyntikanava ovat operaattorit, jotka tarjoavat Viasatin palveluja kivijalkamyymälöissä, nettisivuillaan sekä asiakaspalvelu- ja telemarkkinointitiimien kautta. Jatkossa uudet operaattoriasiakkaat saavat ensimmäisen "Tervetuloa asiakkaaksi" -viestinsä suoraan Viasatilta. Tervetuloviestin rajapintana käytetään telemarkkinoinnin ulossoittojärjestelmää, josta segmentti tuodaan seuraavin kriteerein ViidakkoCEMiin:

  • Tilaus tehty edellisenä päivänä
  • Asiakkaan valitsema paketti: Kulta/Urheilu/Viihde

Tervetulokirjeeseen tuodaan nostoja asiakkaan valitseman kanavapaketin tulevasta tarjonnasta. Automatisoidun viestin tavoitteena on ennen kaikkea nostattaa uuden asiakkaan odotusarvoa valisemastaan palvelusta sekä vähentää mahdollisia peruutuksia.

Tulokset

Tulokset Tero Lintunen Automaatioiden käyttöönoton myötä olemme onnistuneet aktivoimaan suhteessa enemmän Viaplay -käyttäjiä kuin aiemmin. Myös asiakkaiden elokuva-, sarja- ja urheilusisältöjen latausmäärät ovat olleet kasvussa. Tero Lintunen Operations Manager, Viasat Finland

Markkinoinnin automaation avulla Viasat pystyy käyttämään resurssejaan huomattavasti aiempaa tehokkaammin, sillä asiakkaiden sähköisen viestinnän suunnittelu ja toteuttaminen vaatii vähemmän manuaalista työtä.

Automaatioiden käyttöönoton myötä on onnistuttu aktivoimaan suhteessa enemmän Viaplay -käyttäjiä kuin aiempina vuosina. Tähän on vaikuttanut ennen kaikkea markkinoinnin automaation helppous sekä CRM-datan aktiivinen hyödyntäminen. Myös asiakkaiden elokuva-, sarja- ja urheilusisältöjen latausmäärät ovat olleet kasvussa, sillä asiakkaat löytävät markkinoinnin automaation myötä paremmin juuri heitä kiinnostavaa sisältöä. Pitkässä juoksussa Viasatilla uskotaan myös asiakastyytyväisyyden ja -pysyvyyden parantuvan ajankohtaisemman ja relevantimman viestinnän johdosta.

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä ja kysy lisää!

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä ja kysy lisää!

Ota meihin yhteyttä, jos haluat kuulla lisää markkinoinnin automaatiosta.

ViidakkoCEM™ on kotimainen ja ketterä markkinoinnin automaatiotyökalu, jonka avulla pääset nopeasti käytännön tasolle. Markkinoinnin automaation ei tarvitse olla raskas IT-projekti – valitessasi ketterän alustan voit edetä vaihe vaiheelta, jatkuvasti uutta oppien ja kehittäen.

Pyydä demo Ota yhteyttä

Asiakkaiden suusta

Meistä tuntuu, että voimme luottaa kumppaniimme. Ongelman ilmetessä Koodiviidakon tekninen tuki auttaa aina. Heidän asiakaspalvelunsa on superhyvää!
Terttu Niutanen Viestintäpäällikkö, Sinebrychoff
Koodiviidakko on avainkumppanimme viestinnänratkaisujen toteuttajana. On tehokasta ja kätevää, että saamme kaikki tarvitsemamme digiratkaisut yhdeltä toimittajalta.
Johanna Otranen Viestintäpäällikkö, Destia

Haluan kuulla lisää automaatiosta

Sähköposti:
Yritys: