Olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen

Olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen

Olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen Pia Hakola Markkinoinnin automaatiolla valjastetaan CRM:ssä, verkkokaupassa tai muissa järjestelmissä oleva asiakastieto konkreettisiksi markkinoinnin toimenpiteiksi. Pia Hakola Account Director, Koodiviidakko Oy

Useimmat yritykset keräävät jatkuvasti valtavia määriä tietoa asiakkaistaan. Arvokas tieto jää kuitenkin usein hyödyntämättä, sillä tieto on pirstaloitunut eri järjestelmiin ja useille eri ihmisille. Markkinoinnin automaatioiden käyttöönotossa kannattaa lähteä liikkeelle valjastamalla tätä jo kerättyä asiakastietoa hyötykäyttöön. Näin toimimalla päästään kokeilemaan automaatiota heti käytännön tasolla, tiedetään mitä tietoa on olemassa ja mitä tietoa tarvitaan lisää viestinnän kehittämiseksi.

Kysy meiltä lisää

CRM + markkinoinnin automaatio

Katso kuva CRM + markkinoinnin automaatio

Esimerkkejä CRM-järjestelmän ja markkinoinnin automaation yhdistämisestä:

  • Automatisoi kohdennetut uutiskirjeet eri segmenteille asiakkuuden vaiheen tai aktiivisuuden perusteella
  • Lähetä automaattinen tarjous/tapaamisehdotus asiakkaille, joilla ei ole ostotapahtumia vuoteen
  • Lähetä kutsu tapahtumaan kaikille prospekteille, joiden kanssa on takana jo yksi tapaaminen
  • Lähetä automaattinen muistutus sopimuksen uusimisesta hyvissä ajoin ennen sopimuskauden päättymistä
  • Lähetä automaattinen tervetulokampanja asiakkaille, joiden kanssa on juuri kirjoitettu sopimus
  • Kerää automaattisesti palautetta sopimuksen irtisanoneilta tai entisiltä asiakkailta.

Verkkokauppa + markkinoinnin automaatio

Katso kuva Verkkokauppa + markkinoinnin automaatio

Verkkokaupan asiakastiedon yhdistäminen markkinoinnin automaatioon toimii erityisen hyvin lisämyynnissä ja ristiinmyynnissä, mutta tarjoaa myös muita mahdollisuuksia.

  • Segmentoi asiakkaat ostojen perusteella ja lähetä kohdennetut uutiskirjeet eri ryhmille.
  • Lähetä tietyn tuotteen ostajille automaattinen uutiskirje, jossa suosittelet yhteensopivia tuotteita.
  • Lähetä säännöllisesti tilattavan tuotteen ostajalle muistutus, että olisi aika uusia tilaus.
  • Lähetä tuotteen ostaneelle automaattinen tietopaketti parhaista tavoista hyödyntää tuotetta.
  • Lähetä muistutus hylätystä ostoskorista, ja tarjoudu auttamaan ongelmatilanteissa.

Varausjärjestelmä + markkinoinnin automaatio

Katso kuva Varausjärjestelmä + markkinoinnin automaatio

Erilaiset varausjärjestelmät tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia automaatioiden luovaan hyödyntämiseen.

  • Tarjoa hotellin kansainvälisestä hotellivarauspalvelusta varanneelle parempaa hintaa, jos tämä ensi kerralla varaa suoraan hotellin omasta järjestelmästä. Näin vältät välityspalkkiot.
  • Lähetä lomamatkan varanneelle automaattinen drip-kampanja, joka kertoo tulevasta matkakohteesta ja samalla markkinoi maksullisia lisäpalveluita.
  • Lähetä tarjous hammastarkastuksesta tai katsastuksesta vuosi sitten asioineelle.
  • Tarjoa risteilyn varannelle korotusta parempaan hyttiluokkaan ja kannusta tekemään ravintolavaraukset etukäteen.
  • Pyydä automaattisesti palautetta tapahtuman jälkeen ja markkinoi seuraavaa tapahtumaa.
Kysy lisää

Kuopion Energia uusii asiakassopimuksia personoidulla tarjouskirjeellä

Kuopion Energia uusii asiakassopimuksia personoidulla tarjouskirjeellä Jorma Takkinen 35 % asiakkaistamme uusii sopimuksensa suoraan tarjous-uutiskirjeestä Jorma Takkinen Sähkökaupan asiantuntija, Kuopion Energia

Kuopion Energia hyödyntää olemassa olevaa asiakastietoa ja sähköisiä uutiskirjeitä asiakassopimustensa uusimisessa. Yhtiön sähkösopimusasiakkaat saavat uudella tarjouksella varustetun personoidun uutiskirjeen, kun heidän nykyinen sopimuskautensa on päättymässä. Personoidun kirjeen tulokset ovat olleet loistavat: peräti 35 % asiakkaista uusii sopimuksensa suoraan henkilökohtaisesta tarjouskirjeestään.

Mikäli tarjouksen sisältävä uutiskirje ei tuota tulosta, lähestytään asiakasta vielä muistuttamalla asiasta tekstiviestitse. Tekstiviestimuistutusten jälkeen asiakkuuden hoito siirretään tarvittaessa puhelinpalvelun piiriin kontaktoitavaksi henkilökohtaisesti. Näin toimimalla säästetään yrityksen resursseja ja tehostetaan merkittävästi asiakassopimusten uusimiseen liittyviä prosesseja.

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä ja kysy lisää!

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä ja kysy lisää!

Ota meihin yhteyttä, jos haluat kuulla lisää markkinoinnin automaatiosta.

ViidakkoCEM™ on kotimainen ja ketterä markkinoinnin automaatiotyökalu, jonka avulla pääset nopeasti käytännön tasolle. Markkinoinnin automaation ei tarvitse olla raskas IT-projekti – valitessasi ketterän alustan voit edetä vaihe vaiheelta, jatkuvasti uutta oppien ja kehittäen.

Pyydä demo Ota yhteyttä

Asiakkaiden suusta

Koodiviidakko on avainkumppanimme viestinnänratkaisujen toteuttajana. On tehokasta ja kätevää, että saamme kaikki tarvitsemamme digiratkaisut yhdeltä toimittajalta.
Johanna Otranen Viestintäpäällikkö, Destia
Sähköpostin lisääntyvän määrän myötä asiakkaat haluavat aidosti heitä kiinnostavaa ja kohdennettua sisältöä. Meillä kyse oli myös yrityksen sisäisestä paineesta resurssien säästöön ja tavoitteiden saavuttamiseen: näin syntyi tarve automatisoida asiakkaille lähetettäviä viestejä käsityön sijaan
Johanna Koskela Viestintäasiantuntija, Valtion erikoiskirjasto Celia

Haluan kuulla lisää automaatiosta

Sähköposti:
Yritys: