Markkinoinnin automaation avulla voidaan houkutella asiakasta tietyn tuotteen tai yrityksen piiriin jo ennen kuin tämä on tunnistautunut. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat tietylle joukolle (esimerkiksi tietyllä sivustolla vierailleille) retargetoidut mainokset, joiden avulla voidaan vaikuttaa potentiaaliseen asiakkaaseen jo ostoprosessin ensimetreiltä lähtien. Jotta markkinoinnin automaatiota voidaan viedä pidemmälle, vaatii se asiakkaan tunnistautumisen.
Asiakkaan tunnistaminen on markkinoinnin automaation kriittisimpiä vaiheita. Jättäessään yhteystietonsa sivuston kävijä muuttuu kasvottomasta verkkosivuvierailijasta nimetyksi, potentiaaliseksi asiakkaaksi. Hänelle syntyy oma profiili, johon alkaa kertyä tietoa – esimerkiksi uutiskirjeestä, sosiaalisesta mediasta, verkkokaupasta tai CRM-järjestelmästä.