Automaatioketju eli niin sanottu drip-kampanja on sarja oikea-aikaisia viestejä, jotka käynnistyvät jostain tapahtumasta tai ajankohdasta. Drip-kampanjan kohderyhmänä voivat olla yrityksestä riippuen liidit, nykyiset asiakkaat, fanit, työntekijät, yhteistyökumppanit, lukijat tai esimerkiksi verkkokaupan uudet asiakkaat.
Automaatioketjun ei tarvitse muodostua pelkästään sähköposteista, vaan mukana voi olla SMS-viestejä ja sosiaalisen median kanavia. Yhteistä kaikille drip-kampanjoille on tarkka kohdentaminen sekä asiakkaan toimintatapojen mallintaminen ja muuttaminen viesteiksi. Mitä tarkemmin eri vaiheet pohditaan, sitä parempi tulos. Ketjusta voidaan rakentaa myös useita eri versioita, jotka siirtävät asiakasta eteenpäin eri tavoin riippuen tämän käyttäytymisestä.