Vinkki

Markkinoinnin automaation hyödyt – 14 syytä tehdä markkinoinnin automaatiota

Ota yhteyttä
Markkinoinnin automaation hyödyt – 14 syytä tehdä markkinoinnin automaatiota Markkinoinnin automaation myötä myynti ja markkinointi ovat jatkuvasti lähentyneet toisiaan, ja siitä hyötyvät kaikki.

Markkinoinnin automaatio on useimmille ammattimaista markkinointia tekeville joko arkipäivää tai vähintäänkin ostoslistan alkupäässä. Tässä 14 syytä tarttua toimeen!

Tehosta markkinointia ja myyntiä

Markkinoinnin automaation myötä myynti ja markkinointi ovat jatkuvasti lähentyneet toisiaan, ja siitä hyötyvät kaikki. Markkinoinnin automaatiolla on suuri rooli niin markkinointitiimin kuin tiimien välisen työnkin organisoinnissa.

1. Tehosta markkinointitiimin työtä

Kun markkinoinnin automaatiossa on päästy alkuun, ja automaatioiden luominen ja muokkaaminen on markkinointitiimille rutiinia, voi pienikin markkinointitiimi luoda uskomattoman määrän tarkasti kohdennettuja ja relevantteja viestejä kohderyhmilleen.

2. Näe kokonaiskuva

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä yhdistää yhteen kaikki yrityksen tärkeät järjestelmät ja mahdollistaa raportoinnin, analysoinnin ja seurannan tavalla, joka ei muuten olisi mitenkään mahdollista. Se myös pitää huolen siitä, että viestit ovat johdonmukaisia kaikkialla ja että kaikki markkinoinnin ja viestinnän parissa työskentelevät näkevät helposti, mitä toimenpiteitä missäkin tehdään ja millaisia tuloksia niistä saadaan.

Markkinoinnin automaatio pitää huolen, että kaikkien kanavien toiminnot ovat suunnitelman mukaisia ja kokoaa raportit näistä yhteen.

Kuva: Markkinoinnin automaation avulla voidaan valvoa, että kaikkien markkinointikanavien toiminnot ovat viestintäsuunnitelman mukaisia, sekä koota raportit kaikista toiminnoista yhteen.

3. Yhdistä markkinointi ja myynti

Markkinoinnin automaatio vaatii toimiessaan markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden aidon yhdistämisen, jolloin molempien rooli on määritelty. On myös olennaista, että markkinoinnin toimenpiteissä on selkeitä kohtia, joissa markkinoinnin hankkimat, aktivoimat ja hoivaamat asiakkaat siirtyvät myyntitiimin käsiin.

Myynnin ja markkinoinnin välisen yhteistyön tulee jatkua myös olemassaolevien asiakkaiden aktivoimisessa sekä mahdollisten entisten asiakkaiden uudelleenaktivoinnissa tai hyvästelemisessä.

4. Jätä aikaa tärkeimmälle

Rutiinitöistä, kuten Excel-listojen lataamisesta eri järjestelmistä toisiin, yhdistämisestä ja segmenttien manuaalisesta luomisesta, vapautuu markkinoinnin automaation myötä aikaa muuhun. Markkinoinnissa tämä tarkoittaa useimmiten uusia ideoita, parempaa sisältöä, ja ylipäänsä luovaa työtä sekä parempaa työn organisointia. Myynnissä tämä taas usein tarkoittaa asiakassuhteesta huolehtimista ja esimerkiksi laadukkaampaa prospektointia.

5. Pidä CRM aktiiviisena

Sen lisäksi, että markkinoinnin automaatio hyödyntää eri lähteistä, kuten CRM:stä, saamaansa dataa, toimii tämä myös toisinpäin. Markkinoinnin automaatio rikastaa CRM:n tietoa yhdistämällä asiakkaan toimia tämän asiakastiliin. Tämä parantaa asiakassuhteen hallintaa, ja tekee toiminnasta asiakaslähtöisempää.

6. Tee myynnistä ja markkinoinnista mitattavaa toimintaa

Markkinoinnin automaatio tuo esiin selkeästi, miten tehokkaasti markkinointi ja myynti toimivat. Luoko markkinointi liidejä? Entä viekö myynti ne maaliin asti? Entä pitääkö markkinointi yllä asiakassuhteita – ja hoitaako myynti puolestaan lisämyynnin?

Tee tulosta

Markkinoinnin automaation aloittaminen ei ole ilmaista, mutta se myös tuottaa mitattavaa tulosta.

7. Kasvata myyntiä

Myynnin kasvattaminen markkinoinnin automaatiolla on mahdollista tavalla, joka ei manuaalisesti ole koskaan mahdollista. Kun asiakas saa esimerkiksi uutiskirjeen tai tarjoustekstiviestin, joka perustuu hänen aiempaan ostoonsa, on ostaminen huomattavasti todennäköisempää kuin jos hänelle olisi lähetetty täysin kohdentamaton massaviesti.

Myyntitulos kasvaa myös yksinkertaisesti siksi, että jatkuvasti lyhyempijänteisen verkkoasiakkaan huomion saa usein vain ohikiitäväksi hetkeksi – automaation avulla tuo hetki voidaan täyttää juuri oikeilla viesteillä, ja maaliin osuminen on todennäköisempää. Näin esimerkiksi hemmotteluviikonloppua kylpylässä etsivä ei päädy turhautumaan (ja perääntymään) selatessaan perhekylpylätarjouksia, vaan voi parhaimillaan ostaa kahdella klikkauksella.

Markkinoinnin automaation avulla voidaan näyttää eri kävijöille erilaista sisältöä, jolloin esimerkiksi parien kylpylälomista kiinnostunut ei turhaudu selaillessaan vain perhetarjouksia.

Kuva: Markkinoinnin automaation avulla voidaan näyttää eri kävijöille erilaista sisältöä, jolloin esimerkiksi parien kylpylälomista kiinnostunut ei turhaudu selaillessaan vain perhetarjouksia.

8. Kasvata keskiostosta

Yksi markkinoinnin automaation selkeimmistä hyödyistä on keskiostoksen nostaminen. Tämä onnistuu lisä- ja ristimyynnillä: yksinkertaisuudessaan sillä, että ostovaiheessa suositellaan yhteensopivia tuotteita, kuten tuotteita joita muut ovat ostaneet, tai tarjotaan etuja, kuten esimerkiksi ilmaista kuljetusta, kun ostoskorin arvoa lisätään.

9. Konvertoi paremmin

Potentiaalisia asiakkaita saapuu yrityksen toimien piiriin jatkuvasti monesta suunnasta: esimerkiksi hakukonemainonnan tai -optimoinnin, uutiskirjeiden tai perinteisen mainonnan kautta. Yrityksille ja yhteisöille, joilla on erillinen myyntitiimi, heitä taas saapuu aktiivisen prospektoinnin myötä ja CRM:n kautta.

Potentiaalisista asiakkaista aina vain osa konvertoituu ostavaksi asiakkaaksi. Markkinoinnin automaation avulla asiakas saadaan pidettyä kommunikaation piirissä, hänen toimiinsa voidaan reagoida ja hänet voidaan siirtää henkilökohtaisen myyntityön pariin juuri oikealla hetkellä.

Analysoi ja kehitä

Datalla on yhä suurempi rooli markkinoinnissa ja ylipäätään liikkeenjohdossa. Markkinoinnin automaatiotyökalun avulla on helppo luoda paitsi yrityksen eri järjestelmiä ja toimintoja yhteen nivovia raportteja, myös tietovarantoja, joita voi jatkokäyttää esimerkiksi liiketoiminnan suunnittelussa ja ennustamisessa.

10. Löydä toiminnan pullonkaulat

Markkinoinnin automaatio auttaa tehostamaan yrityksen toimintaa näyttämällä, mistä löytyvät esimerkiksi myynnin pullonkaulat tai asiakaspalvelun ongelmat. Luoko markkinointi paljon liidejä myynnille, mutta niitä ei hoideta myyntiin asti? Vai hankkiiko moni demotilin, mutta ei konvertoidu asiakkaaksi? Jäävätkö ostoskorit puolitiehen esimerkiksi verkkokaupan huonon käytettävyyden vuoksi?

11. Testaa, mikä toimii

Automaatiojärjestelmästä näkee selvästi ja nopeasti, mikä toimii ja mikä ei – ja tämän perustella toimintaa on helppo muokata. Automaation avulla A/B-testaus ja konversio-optimointi helpottuvat ja siirtyvät helpommin osaksi arkipäivää.

Palvele asiakasta paremmin

Markkinoinnin automaatio on ensisijaisesti tapa palvella asiakasta paremmin, mikä taas johtaa siihen, että he myös sitoutuvat paremmin ja ostavat enemmän. Kaiken lähtökohtana on kuitenkin asiakas.

12. Luo parempia asiakaskokemuksia verkossa

Vuonna 2016 tehdyn selvityksen mukaan verkkosivut palvelevat asiakkaitaan huonosti. Markkinoinnin automaatio onkin ennen kaikkea hyvän asiakaskokemuksen kivijalka. Sen avulla varmistetaan, että asiakas näkee verkkosivulle saavuttuaan hänelle sopivaa sisältöä, hänelle suositellaan sopivia tuotteita ja että hänelle tarjotaan apua ostoskorin jäätyä kesken.

13. Loista verkkoasiakaspalvelijana

Markkinoinnin automaatio on erinomainen asiakaspalvelun väline. Automatisoi rutiiniviestit, varmista että pitkään tietyillä sivuilla harhaillut asiakas saa yhteydenoton, ja tarjoa aktiivisesti apua verkkopalvelussa. Muistuta esimerkiksi sopimuksen uusinnasta, opeta testipalvelun käyttäjää palvelun käyttöönotossa tai aja uusi asiakas sisään onboarding-kampanjalla – lista on loputon.

14. Luo brändiä, sitouta ja aktivoi

Massaviestien aika on ohi, ja relevantit, oikea-aikaiset ja vastaanottajalle kiinnostavat viestit auttavat luomaan brändiä, sitouttamaan ja aktivoimaan asiakkaita. Automaatioviestien lähettäminen ei ole kiinni manuaalisesta työstä tai markkinointityöntekijän muistista. Se ei ole myöskään sidottu etukäteen määriteltyihin vuosisuunnitelmiin, vaan muokkautuu jatkuvasti ketterällä tavalla. Näin varmistetaan, että markkinointiviestit elävät asiakkaan ja asiakassuhteen vaiheen mukaan.

ViidakkoCEM - ketterään markkinoinnin automaatioon

ViidakkoCEM on ketterän markkinoinnin automaation työkalu. Sen avulla nostat markkinointisi uudelle tasolle automaattisten rutiiniviestien, drip-kampanjoiden ja syvällisten analyysien myötä. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

8 vinkkiä juhlapyhien sähköpostimarkkinointiin [infograafi]

Vaikka jouluun on vielä aikaa, alkaa juhlapyhien markkinoinnin valmistelu jo monta kuukautta etukäteen. Kokosimme 8 vinkkiä auttamaan sinua juhlakauden sähköpostimarkkinoinnissasi.

Lue lisää

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation top 5 haastetta – ja näin selätät ne

Markkinoinnin automaatiota tekevät yritykset mainitsevat haasteina tietämyksen ja osaamisen puutteen, laadukkaan sisällön tuottamisen, henkilöresurssit, strategian puutteen sekä käytettävyyden.

Lue lisää

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää