Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

0
5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)
Jaa

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkä, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja ammattilaisten vinkkiä, joiden avulla pääset sujuvasti alkuun markkinoinnin automaatiossa.

Kysymys 1: Miksi haluat tehdä markkinoinnin automaatiota?

Jos vuonna 2017 ei ole jo automatisoinut tai automatisoimassa edes joitain markkinoinnin prosessejaan, tietää että jossain tuhlataan resursseja, ja joku vastaanottaa epärelevanttia sisältöä. Onnistuneen markkinoinnin automaation käyttöönoton taustalla on kuitenkin aina selkeästi määritelty tarve.

Oikein

Haluan tehdä markkinoinnin automaatiota, koska tavoitteeni on:

Väärin

On aika aloittaa markkinoinnin automaatio, koska...

  • vuonna 2017 se vaan kuuluu asiaan
  • kaikki muutkin tekevät sitä.

Ammattilaisen vinkki: Enää kysymys ei ole niinkään siitä, tulisiko markkinoinnin automaatiota tehdä, vaan siitä, miten sitä tulisi tehdä. Lähes kaikki organisaatiot hyötyvät markkinoinnin automaatiosta ­– vain tavat vaihtelevat.

Oikea ratkaisu löytyy helpoiten, kun kysyt itseltäsi, tiimiltäsi tai alaisiltasi, mikä heidän työssään tällä hetkellä on eniten aikaa vievää tai vaikeaa. Automaatio auttaa karsimaan paljon manuaalista työtä vaativat aikasyöpöt, mikä tuo nopeasti näkyviä tuloksia ja usein automaation kustannukset moninkertaisesti takaisin.

Kysymys 2: Mitä haluat markkinoinnin automaation avulla tehdä?

Onnistuneen markkinoinnin automaation aloittamisen taustalla on lähes aina se, ettei yritetä muokata kaikkia yrityksen prosesseja kerralla uusiksi, vaan edetään pala palalta ja toiminto toiminnolta, vaikkapa pari osa-aluetta kerrallaan. Hyviä aloituskohtia ovat esimerkiksi:

  • tarjousviestit yhteensopivista tuotteista tiettyjen tuotteiden ostajille
  • aktivointitarjoukset asiakkaille, jotka eivät ole ostaneet hetkeen
  • tervetulokampanja uusille asiakkaille
  • sisäänajokampanja uusille työntekijöille
  • muistutus bonuspisteiden käyttämisestä
  • uskollisten asiakkaiden palkitseminen
  • lämmiteltyjen liidien siirtäminen myyntitimiille.

Ammattilaisen vinkki: Markkinoinnin automaation aloitukseen kannattaa osallistaa korkeintaan yksi osasto markkinoinnin lisäksi. Etene osasto kerrallaan sen sijaan, että laitat prosesseja kerralla täysremonttiin. Luontainen aloitus lähtee usein yhdistelmästä myynti + markkinointi tai esimerkiksi HR + markkinointi tai asiakaspalvelu + markkinointi. Monesti hyvään alkuun päästään ihan markkinointitiiminkin voimin, jonka jälkeen toimintoja on helppo laajentaa muualle yrityksessä.

Kysymys 3: Mistä tarvittava data saadaan?

Markkinoinnin automaatio tarvitsee dataa toimiakseen, ja datan lähteet vaihtelevat sen mukaan, mitä halutaan tehdä. Yksinkertaisimmillaan markkinoinnin automaation kanssa pääsee alkuun seuraamalla verkkosivu-, uutiskirje- ja SMS-markkinoinnin tapahtumia. Laajimmillaan markkinoinnin automaatiojärjestelmä yhdistää kaikki yrityksen ydinjärjestelmät.

Käytännössä datan lähteenä voi olla mikä tahansa järjestelmä, mutta tyypillisesti tietoa saadaan esimerkiksi:

  • varausjärjestelmästä
  • CRM-järjestelmästä
  • verkkokaupasta tai ERP-järjestelmästä
  • kanta-asiakasjärjestelmästä
  • verkkosivuilta
  • sähköposti- ja tekstiviestimarkkinoinnista.

Aina olemassa olevaa dataa ei kuitenkaan ole valmiina saatavilla, vaan sitä on ryhdyttävä keräämään. Tällöin on mietittävä, miten esimerkiksi verkkosivukävijät tai asiakkaat saadaan tunnistautumaan, jotta he siirtyvät markkinoinnin automaation piiriin.

Tyypillisesti se, että asiakas antaa yhteystietonsa sinulle vaatii, että annat henkilötietojen eli useimmiten rekisteröitymisen vastineeksi jotain. Tunnistaa voi esimerkiksi näin:

  • uutiskirjeen tilaajat
  • yhteydenottolomakkeen täyttäjät
  • whitepaperin lataajat
  • chat-asiakaspalvelun käyttäjät
  • mobiiliapplikaation lataajat
  • rekisteröitymistä vastaan käytetyn Wi-fin käyttäjät
  • webinaariin osallistujat
  • keskustelupalstan kirjoittajat
  • blogin kommentoijat

Ammattilaisen vinkki: Älä pyri käyttämään kaikkea dataa kaikista lähteistä kerralla, vaan aloita korkeintaan parista. Varmista kuitenkin alusta alkaen, että valitsemasi järjestelmä pystyy skaalautumaan myös tulevaisuuden tarpeisiin. Näin vältät alusta aloittamisen huomatessasi, ettei vuosi aiemmin hankittu järjestelmä integroidukaan esimerkiksi CRM-järjestelmään.

Kysymys 4: Mitä kanavia haluat käyttää markkinoinnin automaatioon?

Markkinoinnin automaation avulla voi viestiä käytännössä mitä vain kanavaa käyttäen. Tavallisimpia – ja usein tehokkaimpia – kanavia ovat:

  • sähköpostimarkkinointi
  • tekstiviestimarkkinointi

Muita toimivia vaihtoehtoja ovat:

  • mobiiliapplikaatioiden push -viestit
  • räätälöity sisältö verkkosivuilla
  • display-mainonta esimerkiksi somessa
  • push-viestit selaimessa.

Ammattilaisen vinkki: Markkinoinnin automaatiota aloittaessa kannattaa miettiä, mitä kanavia halutaan käyttää nyt ja mitä mahdollisesti tulevaisuudessa. Markkinoinnin automaation tarjoajaa valitessa on hyvä kysyä, toimiiko yhteistyö myöhemmin myös esimerkiksi mobiiliapplikaatioiden tai muiden kumppanisovellusten kanssa. 

Kysymys 5: Miten onnistumista mitataan?

Markkinoinnin automaatioon ryhtyminen on sijoitus, jonka kannattavuutta kannattaa mitata. Eri tavoitteilla on luonnollisesti eri mittarinsa. Näitä voivat olla esimerkiksi: 

  • myynnin määrän kasvu
  • ristimyynnin kasvu
  • liidien määrä myyntiimille
  • asiakastyytyväisyys
  • asiakasaktiivisuus
  • testikäyttäjien konvertoituminen maksaviksi asiakkaiksi
  • passiivisten asiakkaiden aktivoituminen.

Onnea matkaan! Markkinoinnin automaation ei tarvitse olla vaikea ja monimutkainen projekti – ellei siitä sellaista tehdä. 

Hyvää lisälukemista: 

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja


Lisää tästä aiheesta