Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 3: Drip-kampanjat – tippa tipalta kohti tavoitetta

0
Kuvitettu kuva, jossa naisen päälle tippuu pisaroita, jotka kuvastavat sähköpostiautomaation drip-kampanjaa.
Jaa

Tässä markkinoinnin automaatio käytännössä -sarjan kolmannessa osassa käsittelemme drip-kampanjoita. Drip-kampanja eli automaatioketju on sarja oikea-aikaisia viestejä, jotka käynnistyvät valitusta tapahtumasta tai ajankohdasta. 

Tällainen sähköpostiautomaation käynnistävä tapahtuma voi olla esimerkiksi hotellivaraus, kanta-asiakkuusrekisteröinti, verkkokauppatilaus tai mikä tahansa asiakaskohtaaminen. Yhtä lailla automaatioketju voi perustua aikaan ja aktivoitua esimerkiksi 6 kuukautta tietyn tapahtuman, kuten verkko-ostoksen jälkeen. Artikkelissa pureudummekin juuri tällaisten käytännön vinkkien avulla drip-kampanijoiden toteuttamiseen käytännössä.

Näin teet drip-kampanjoilla tehokkaita sähköpostiautomaatioita

Drip-kampanjan kohderyhmänä voivat olla yrityksestä riippuen liidit, nykyiset asiakkaat, työntekijät, yhteistyökumppanit, lukijat tai esimerkiksi verkkokaupan uudet asiakkaat. Ketjun ei myöskään tarvitse muodostua pelkästään sähköpostiautomaatioista, vaan voit käyttää tukena SMS-viestejä, WhatsApp-viestejä sekä sosiaalisen median kanavia. 

Yhteistä kaikille drip-kampanjoille on tarkka kohdentaminen sekä asiakkaan toimintatapojen mallintaminen ja muuttaminen viesteiksi. Mitä tarkemmin eri vaiheet pohditaan, sitä parempi tulos. Ketjusta voidaan rakentaa myös useita eri versioita, jotka siirtävät asiakasta eteenpäin eri tavoin riippuen tämän käyttäytymisestä. Helpottaaksemme näiden ketjujen hahmottamista kokosimme yhteen neljä konkreettista tapaa hyödyntää drip-kampanjoita käytännössä:

  1. Ohjaa kohti ostoa
  2. Opeta
  3. Herättele
  4. Myy lisää 

Artikkelin lopusta löydät vielä listauksen muista toimivista tavoista hyödyntää drip-kampanjoita. 

1. Ohjaa kohti ostoa

Perinteisin tapa hyödyntää drip-kampanjoita on ohjata asiakas askel askeleelta kohti ostoa sähköpostiautomaatioiden avulla. Tässä esimerkki ketjusta, joka aktivoituu uutiskirjeen tilauksesta:

  1. Tervetulotoivotus tilaajaksi ja esittely yrityksen palveluista.
  2. Lataa uusin opas markkinoinnin automaatiosta – haluaisitko varata ajan konsultaatioon?
  3. Toivottavasti olet viihtynyt uutiskirjeemme parissa – saanemme esitellä uusimman tuotteemme?
  4. Kutsu messuille – tapaa myös asiantuntijamme.

Luo uutiskirjeen tilauksesta käynnistyvä automaatioketju, joka tukee sähköpostimarkkinointisi tavoitteita. Näin luot sähköpostiautomaatioita, jotka palvelevat yritystäsi parhaiten.

2. Opeta

Koska ihminen oppii parhaiten saadessaan tietoa vähitellen, ovat drip-kampanjat erityisen hyödyllisiä kouluttamiseen. Uusi asiakas voidaan esimerkiksi opettaa hyödyntämään hankkimaansa järjestelmää kertomalla kerran kuussa lisää järjestelmän käytöstä. Esimerkkiketju sähköpostiautomaatiosta, joka aktivoituu tuotteen ostosta:

  1. Tervetuloa käyttäjäksi – tässä viisi askelta, joilla pääset alkuun.
  2. Toivottavasti viihdyt tuotteemme parissa – lataa pikaopas, jonka avulla saat siitä enemmän irti.
  3. Oletko törmännyt ongelmiin? Tässä tavallisimpia kysymyksiä ja ratkaisuja (P.S. Tiesithän, että voit ostaa myös lisäkoulutusta?)
  4. Asiakkaamme kertovat: case-esimerkkejä järjestelmän käytöstä.

Kuvassa esimerkki palveluista lisätietoa tarjoavasta drip-kampanjasta, joka käynnistyy potentiaalisen asiakkaan ilmaistua kiinnostusta yrityksen sisältöjä kohtaan. 

3. Herättele

Drip-kampanjoita käytetään usein passiivisten asiakkaiden herättelyyn – ja toisinaan myös hyvästelyyn. Esimerkkiketju kampanjasta, joka aktivoituu asiakkaan oltua vuoden ostamatta:

  1. Ikävää, ettemme ole kuulleet sinusta hetkeen – tervetuloa shoppailemaan 30 prosentin alennuksella!
  2. Sinulla on vielä vuorokausi aikaa käyttää alennuskuponkisi.
  3. Toisto vaiheille 1–2 seuraavan kampanjan aikana.
  4. Ikävää, ettet ole ostanut verkkokaupastamme hetkeen. Emme kuitenkaan vaivaa sinua tämän enempää! Poistut nyt uutiskirjelistaltamme, mutta voit liittyä uudelleen täältä, jos haluat palata.

Herättele passiivista asiakasta drip-kampanjalla. Tarjoa ensin etu, jolla pyrit saamaan asiakkaan palaamaan ja muistuta edusta muutaman päivän kuluessa, jos sitä ei ole vielä aktivoitu.

4. Myy lisää

Jo ostaneelle asiakkaalle voidaan drip-kampanjoiden avulla suositella muita tuotteita tai palveluita. Kun asiakas on ostanut jotakin, esimerkiksi yön hotellissa, voidaan sähköpostiautomaation avulla tarjota muita ostoon liittyviä palveluja. Esimerkki majoitusta tarjoavan varaussivuston viestiketjusta:

  1. Kiitos varauksestasi – haluaisitko korottaa huoneluokkaasi?
  2. Lomasi lähenee – tässä vinkkejä, mitä voit tehdä kohdekaupungissa.
  3. Enää viikko lomaan – oletko tehnyt varauksen hotellin ravintolaan ja kauneushoitolaan?
  4. Huomenna nähdään! Haluatko tilata jotakin odottamaan huoneeseesi?
  5. Kiitos käynnistäsi – varaa seuraava vierailusi meillä 20 prosentin alennuksella suoraan hotellista ja säästä.

Edellä mainitut ovat vain yksittäisiä esimerkkejä viestiketjuista – käytännössä drip-kampanjoita voidaan hyödyntää mihin tahansa tarkoitukseen, jossa hyödytään asiakkaan muistuttamisesta tai vaiheittaisuudesta. Fiksusti tehdyt viestiketjut säästävät parhaimmillaan resursseja, pitävät yrityksesi asiakkaan mielessä sekä helpottavat myyntitiimin työtä. 

Lataa maksuton oppaamme ja lue, miten markkinoijat hyödyntävät markkinoinnin automaatiota: Markkinoinnin automaatio vuonna 2023.

Muita esimerkkejä toimivista drip-kampanjoista:

  • Tarjouskampanjat (etukäteismarkkinointi, tarjoukset kampanjan aikana, viime hetken muistutukset, seuraavan tarjouskampanjan mainostus)
  • Tervetulokampanjat uusille asiakkaille.
  • Yrityksen toiminnasta muistuttaminen – säännöllinen kutsuminen tapahtumiin, tuotteiden esittely jne.
  • Tapahtumamarkkinointi: save the date -etukäteismarkkinoinnista tapahtumatiedotukseen ja palautekyselyyn.
  • Muistutukset säännöllisesti tehtävistä ostoista – esimerkiksi sopimuksen uusintapäivän tai säännöllisesti tilattavan tuotteen tilauspäivän lähestyessä.

Automaatioketjujen ei tarvitse aina olla monimutkaisia, sillä aivan yksinkertaisetkin viestiketjut auttavat pitämään yrityksen ja palvelun kohderyhmän mielessä. Ketjuja ei tarvitse tehdä kerralla kuntoon, vaan niitä voidaan viilata ja muokata saadun kokemuksen ja palautteen myötä. A/B-testaus toimii myös sähköpostiautomaatioissa. Tärkeää on valita automaatiotyökalu, jolla voidaan luoda ketterästi uusia automaatioketjuja ja muokata vanhoja, jotta voidaan löytää omalle yritykselle toimivin malli.

Kiinnostuitko drip-kampanjoiden luomisesta? 

Opastamme sinut alkuun ja keskustelemme mielellämme tarkemmin viestiketjujen hyödyntämisestä toimialallanne. LianaAutomation on kotimainen ja monipuolinen automaatiotyökalu, jolla on helppo toteuttaa niin yksittäisiä automaatioita kuin useamman viestin drip-ketjuja.

Kysy markkinoinnin automaatiosta!

Lue blogistamme artikkelisarjan aiemmat osat ja muuta sisältöä aiheesta:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja