Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

5 markkinoinnin automaatiota, jotka jokaisen yrityksen tulisi tehdä

0
Kuvitettu kuva ihmisistä suorittamassa markkinoinnin automaation 5 kohdan listaa
Jaa

Markkinoinnin automaatio on erinomainen keino markkinoinnin oikea-aikaiseen toteuttamiseen, mutta sen käyttöönotto voi toisinaan tuntua haastavalta. Kynnykseksi voikin muodostua, ettei tiedetä, mistä aloittaa. 

Vaikka markkinoinnin automaatisointi on jo yleistä erikokoisissa organisaatioissa, monet yritykset yhä arvuuttelevat automaation sopivuutta itselleen. Kyseessä  on kuitenkin kaikille hyödyllinen osa markkinointia – oli kyseessä sitten ison tai pienyrityksen markkinoinnin automaatio. 

Jotta yrityksesi pääsisi helposti alkuun markkinoinnin automaatiossa, päätimme auttaa listaamalla viisi automaatiota, jotka jokaisen yrityksen olisi hyvä tehdä.

5 markkinoinnin automaatioita:  

  1. Automatisoi sähköpostimarkkinoinnin perusviestit
  2. Astetta lämpimämpiä kylmäsoittoja: muuta verkkosivukävijät liideiksi
  3. Drip-kampanjat: saavuta tavoite tippa tipalta
  4. Yhdistä olemassa oleva asiakastieto
  5. Päivitä some kerralla

1. Automatisoi sähköpostimarkkinoinnin perusviestit

Lähetetäänkö teillä edelleen vain kuukausittainen uutiskirje – onko siinä kaikki? Markkinoinnin automaation ensiaskel on usein sähköpostimarkkinoinnin automatisoiminen tehokkaaksi viestikokonaisuudeksi. Muista hyvää asiakasta, muistuta tapahtumasta, aktivoi passiivisia tai hyvästele kannattamattomat kontaktit.

  • Tee ainakin tämä: toivota uusi uutiskirjeen tilaaja tervetulleeksi automaattisella viestillä.

Automatisoi tervetuloviesti ja teet palvelustasi heti henkilökohtaisempaa.

Kaipaatko lisää ideoita sähköpostimarkkinoinnin perusviestien automatisointiin? Lisää vinkkejä löydät oppaastamme Markkinoinnin automaatio aloittelijoille.

2. Astetta lämpimämpiä kylmäsoittoja: muuta verkkosivukävijät liideiksi

Markkinoinnin rooli konkreettisen tuloksen luomisessa kasvaa jatkuvasti: varmista, että markkinoinnin prosessit ovat vaatimusten tasalla. 

Markkinoinnin automaatioiden avulla verkkokävijät ja uutiskirjetilaajat muuttuvat prospekteista liideiksi ja siirtyvät oikealla hetkellä automaattisesti myyntiprosessin piiriin. Myyjälle kylmäsoitto on heti astetta lämpöisempi ja myynnin automatisointi vie yhden toimen pois työpöydältäsi.

  • Tee ainakin tämä: määrittele myynnin kanssa hetki, jolloin verkkokävijä muuttuu kontaktoitavaksi liidiksi, esimerkiksi lataa tuotteen teknisiä tietoja tai vierailee hintasivuilla. Automatisoi tiedon siirtyminen myynnille ja ota tällä tavalla myynnin automatisointi osaksi toimintaasi.

Myynnin automatisointi siirtää tiedon liidistä suoraan myynnille.

3. Luo pitempiä automaatioketjuja: saavuta tavoite tippa tipalta

Myynnin ja markkinoinnin automatisoinnin suurimpia hyötyjä ovat monipolviset, ajallisesti rajatut kampanjat, jotka hoitavat kerran määriteltyinä puolestasi niin asiakkaan toimiin reagoimisen kuin toistonkin. 

Useampia tapahtumia yhdistävät automaatioketjut houkuttelevat asiakkaan viesti viestiltä kohti haluttua tavoitetta – oli sitten kyseessä tapahtumaan ilmoittautuminen tai uuden oppaan lataaminen. Määrittele kaikki kampanjan viestit ja niiden kriteerit kerralla ja nauti mitattavista tuloksista.

  • Tee ainakin tämä: ajasta tapahtumakutsun lisäksi samalla muistutukset, jotka lähetetään vain niille, jotka eivät ole vielä ilmoittautuneet.

4. Yhdistä olemassa oleva asiakastieto

Käytämme suunnattomasti vaivaa haaliaksemme asiakastietoja eri järjestelmiimme. Yllättävää kyllä, usein yhteen järjestelmään vaivalla hankittua asiakasta ei kuitenkaan käytetä hyväksi toisaalla. Tavoittelemasi uutiskirjetilaaja saattaa jo löytyä CRM-järjestelmästä tai toisinpäin. 

Nyt on aika yhdistää eri järjestelmien sisältö rikkaammaksi asiakastiedoksi, jota on helppo hyödyntää niin markkinoinnin kuin myynnin automatisoinnissa. Enää se ei tarkoita suuria integraatiohankkeita, vaan eri järjestelmien yhdistäminen tapahtuu usein varsin kevyesti.

  • Tee ainakin tämä: siirrä uudet asiakkaat automaattisesti CRM-järjestelmästä uutiskirjeen postituslistalle.

5. Päivitä some kerralla

Päivitä sisältösi automaattisesti useampaan kanavaan – automatisoi blogipäivitykset RSS-feedinä LinkedIniin, julkaise Facebook-päivitykset myös Twitterissä ja lisää Instagram-kuvasi myös Facebook-päivityksiksi. 

Joissain sovelluksissa itsessään on automaattipäivitysasetukset, mutta voit käyttää myös sosiaalisen median hallintatyökaluja tai sovelluksia yhdistäviä palveluita, joista moni on maksuton. Lisäksi voit linkittää Facebook- ja Instagram-tilisi toisiinsa, jolloin Instagramiin postattu sisältö menee automaattisesti myös Facebookiin.

  • Tee ainakin tämä: automatisoi päivitykset sellaisiin kanaviin, joita muuten päivittäisit kaikkein epäsäännöllisimmin.

Muista kuitenkin seurata myös niitä kanavia, joihin viestit asetetaan menemään automaattisesti. Seurannassa ja kuuntelussa hyvä työkalu on LianaMonitor

Tarvitsetko työkalun markkinoinnin automatisointiin?

LianaAutomationin avulla tavoitat niin nykyiset asiakkaat kuin potentiaaliset asiakkaat oikeanlaisella sisällöllä. Työkalun avulla keräät dataa asiakkaitasi ja pystyt toteuttamaan oikea-aikaisia markkinointitoiminpiteitä. Asiantuntijamme ohjaavat sinut alkuun ja osaavat neuvoa, mitkä ovat juuri sinun yrityksellesi sopivimmat markkinoinnin automaation kohteet.

Kiinnostuitko markkinoinnin automaation aloittamisesta? Ota yhteyttä!

Haluatko oppia lisää markkoinoinnin ja myynnin automatisoinnista? Tutustu aiheeseen blogissamme:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja


Lisää tästä aiheesta